Friday 15 June 2012

Rindu

Hari bapa makin menjelang.
Rindu pada seorang lelaki bergelar ayah makin menggunung.
Namun semuanya tidak terluah.
Tersimpan jauh di sudut hati.

****************************************************************

Mata tiada tanda-tanda ingin lelap.
Fikiran menerawang jauh mengingati semua kenangan bersamanya.
Bagaikan semalam semua itu berlaku.
Terasa dia ada bersama aku.

*****************************************************************

Cepatnya masa berlalu.
Rupanya telah 1 tahun 7 bulan dia meninggalkan aku.

*****************************************************************

Saat ini aku rindukan lelaki itu..
Lelaki itu yang kurindu dalam setiap diamku di rumah. Entah sedar ataupun tidak saat ini aku benar-benar memerlukannya. Lelaki itu, yang tampak riang dalam sedihnya, tampak tenang dalam setiap kesulitannya, tampak bijak dalam setiap permasalahannya.
Ya, aku rindu dia...
Ya Allah ingin rasanya kau hadirkan dia lagi dalam bingkai kehidupanku. Namun aku tahu itu tidak mungkin akan terjadi.
Dia yang selalu tersenyum di kala aku gundah, yang selalu setia di saat aku tidak terarah dan selalu melindungi di saat aku tenggelam dalam kebodohanku. Lelaki yang senang diajak berbincang tentang apa saja masalah termasuklah cinta.

Rindu ini makin menggunung...
Bagaikan dia ada disetiap hembusan nafas.
Aku rindu dihantar sampai ke terminal, ku rindu dijemput saat tibanya di terminal.
Aku rindu menunggunya saat dia pulang dari tempat kerja.
Ya, aku rindu..
Rindu pada seraut wajahnya. Walaupun sudah dimakan usia namun tetap kacak di mataku.
Entah sampai bila aku akan merinduinya tapi ia terubat bila aku mula berdoa kepadaMu.
Memohon belasMu agar mengampuni segala dosanya, menghapuskan segala khilafnya, menerima segala amal baiknya dan tempatkan dia bersama kekasihMu.
Aku tahu aku bukanlah anak yang solehah yang boleh menjadi tauladan bagi orang lain, namun aku berharap aku akan menjadi lebih baik dan menjadi orang yang selalu rindu padanya sehingga aku terus berdoa padaMu.
Ya Allah, aku rindu ayahku..


Keep Smile (^___^)

No comments:

Post a Comment