Saturday 11 August 2012

Hidup dan aiskrim

Kata orang "Hidup ini macam aiskrim, nikmatilah ia sebelum cair"
Namun sedarkah kita bahawa terlalu banyak aiskrim akan memudaratkan juga..kikiki~

Selalu terdetik di hati kenapa aku harus menghadapi hidup yang sulit sedangkan semua orang aku lihat bahagia saja. Aku tahu hidup setiap orang tidak sama namun itulah yang sering terlintas apabila sesuatu masalah mula menimpa sedangkan aku tahu tidak sepatutnya aku mengeluh dengan masalah yang terjadi kerana itu adalah dugaan dariNya. Namun itulah sikap manusia kan. huhuhuhu~

Kata ibu, "Kesedihan tidak akan abadi..tersenyumlah kerana itu yang lebih sesuai denganmu"

Roda kehidupan selalu berputar dan tidak akan pernah berhenti sehinggalah sampai masanya nanti. Adakalanya bahagia terasa, sedih merintih juga air mata.

Namun tanpa kita sedar Allah selalu melihat kita dan tahu apa yang terbaik buat kita. Allah memberi apa yang kita perlukan bukan apa yang kita inginkan. Hidup akan terus berjalan meski hati tidak menginginkannya, yang kita cintai pasti akan pergi jua, yang didamba juga akan hilang namun Allah sentiasa di sisi kita tanpa kita sedari.

Ini semua adalah ujian dariNya dan Allah tidak akan menguji hambaNya melebihi kemampuan seorang hamba itu. Bukankah hadirnya manusia itu untuk di uji? Kerana hidup ini adalah satu ujian. Untuk menguji setakat mana keimanan kita kepadaNya.

Seorang hamba akan rapuh tanpa tuannya, begitu juga kita sebagai seorang hamba kepada Pencipta kita. Maka hanya padaNya tempat kita menggantungkan segala harapan. Allah yang selalu memberi di saat kita meminta. Dia akan berikan apa jua yang terbaik buat kita maka tidak ada alasan bagi kita untuk mengeluh atas semua pemberianNya.

Yang terjadi adalah kehendak dariNya. Semuanya berjalan atas rencanaNya. Selalu ada hikmah disebalik musibah, selalu ada kemudahan setelah kesulitan. Janji Allah itu pasti.

Semua akan indah pada masanya, maka bersabarlah wahai hati.

Maniskanlah hidupmu
Indahkanlah harimu
Jangan sesekali leka
Jangan alpa
Ingatlah Allah
Setiap detik, setiap masa
Berbahagialah dalam keindahan dan kemanisan iman.....

"Tersenyumlah wahai sahabat..Semua yang terjadi akan berakhir dan kembali kepadaNya"

Keep Smile (~_~)

2 comments: