Friday 30 March 2012

Life Is A Journey Not A Destination


Life is a journey that must be traveled no matter how bad the roads and the accomodations - Oliver GoldenSmith

Dalam suatu perjalanan hidup, cita-cita terbesar adalah untuk menjadi lebih baik. Adakalanya kita terpaksa berjuang untuk menyingkap rahsia kehidupan. Tanpa kita sedari kita telah berada di fasa kehidupan sekarang yang kita sebutnya suatu ketika dulu 'Future @ masa depan'. Waktu yang terus berputar, tidak pernah berhenti dan sekaligus telah meninggalkan masa lalu. Adakah keadaan sekarang merupakan masa depan yang pernah kita impikan atau masa depan yang kita tidak pernah menyangka bahawa kita begini.

Dalam perjalanan hidup ini kadang kita berduka, kadang kita gembira. Apabila kita jatuh kita bisa bangun kembali kerana rahmat dari-Nya. Kadang dalam satu masa boleh terjadi sedih dan gembira kerana kasihnya Allah kepada kita. Jalan yang bakal kita pilih samada baik atau buruk semuanya terletak di tangan kita sendiri kerana kita yang memandu arah hidup kita. 

Tapi tidak semua yang kita lakukan akan berhasil. Kadang kita akan jatuh, sakitnya mula terasa. Apabila menghadapi kesulitan seringkali kita terduduk dan menangis memikirkan bagaimana cara untuk lalui semua ini. Tapi kita tetap terus berjalan menurut sang waktu yang terus berputar dan tanpa kita sedari semuanya berubah. Kita bukan yang dulu lagi, kita menjadi kita yang baru. 

Setelah susah akan datang senangnya kerana semua ini sudah ada Pengatur terbaik iaitu Allah. Berusaha berjuang untuk mencapai tujuan kita dengan baik dan percaya segalanya akan berakhir dengan baik. Perjalanan di dunia ini adalah untuk menuju ke akhirat kelak. Kerana itu hidup ini adalah perjalanan bukannya destinasi. Destinasi kita adalah di akhirat kelak. Kehidupan ini adalah untuk mengumpul seberapa banyak amal dan menjalankan kewajipan yang telah ditetapkan oleh Allah. 

Life is just a mirror, and what you see out there you must first see inside of you.


Lewatilah hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah. 


Keep Smile  (^_^)

No comments:

Post a Comment