Friday 25 January 2013

Pain make people change

Salam Maulidur Rasul. Sungguh, telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu(iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan banyak mengingati Allah
 [Al-Ahzab : 21]

***********************************************************
Hebatnya dugaan yang Allah bagi kepada kita untuk menjadi orang yang sabar, Ketika orang lain menyakiti kita dan kita berpeluang untuk membalas tapi kita memilih untuk berdiam diri, tidak membalas dan memaafkan. Kita terus berbuat baik kepada mereka dan terus bersabar. Kerana kita tahu kita hidup hanya untuk redha Allah bukannya mencari redha manusia. Dan sesungguhnya hanya Allah yang layak membalas setiap perbuatan manusia. 

Kesakitan itu mengajar manusia menjadi lebih baik. Kita manusia yang alpa dan mudah terleka. Kadang-kadang dengan kesakitan kita akan lebih mengingati Allah dan mula mensyukuri segala nikmat-Nya. Am I right? Bila datang ujian baru kita mula sedar. Sentiasalah bersangka baik kepada Allah. Ada hikmah di setiap ujian yang bertandang dan suatu hari nanti akan terlihat apa hikmah disebalik semua itu berlaku. 


Bukan manusia yang memberi rezeki tapi hanya DIA YANG SATU. Jangan letakkan pergantungan pada manusia tapi serahkan segalanya pada Allah. Biar manusia membenci kita namun jangan sesekali biarkan Allah murka kepada kita. Allah Maha Mengetahui segalanya. 

Hidup ini kalau tak diisi dengan ilmu maka kejahilan akan mengisinya. Kalau tak diisi dengan pahala maka dosa yang akan memenuhinya. Nauzubillah. Jalanilah hidup dengan sebaiknya.

Don't waste your time looking back on what you've lost. Move on, for life is not meant to be traveled backwards.

Footnote: Sedang mengajar diri untuk belajar memaafkan kesalahan orang lain kerana kita semua melakukan kesalahan. Nobodies perfect, isn't it? Wahai hati teruslah bersabar dan yakinlah dengan janji Allah.

Keep Smile (^_~)v

No comments:

Post a Comment