Tuesday 17 September 2013

Nobodies knows

Bismillahirahmanirahim..

Hati, kadang tak dapat nk predict apa yg ada dlm hati seseorang. Siapa yg mengetahui isi hati seseorang? Siapa yg dapat menyelami dalamnya hati seseorang? Takde seorang pun dr kita kan? Bahkan diri kita sendiri pun gagal untuk menebak sedalam mananya hati kita dan kadangkala kita sendiri tidak memahami apa yg ada dalam hati kita.

Bila kita melihat seseorang tersenyum adakah dia benar2 bahagia? Bila seseorang sedang menangis adakah itu bererti dia sedang bersedih? Adakah kenyataannya sama seperti yg kita lihat? Apa yg dilihat secara zahir belum tentu itu yg mencerminkan apa yg bermain di dalam hati. Bukan bererti perlu hipokrit tapi kadang2 tidak perlu untuk orang lain tahu apa yg sedang kita rasakan saat itu.

Apabila kita bahagia tidak perlu rasanya untuk kita menunjukkan betapa bahagianya kita. Begitu juga ketika bersedih, tidak perlu untuk mereka tahu betapa sakitnya hati hingga membuatkan kita bersedih. Cukuplah hanya kita yg tahu dan Allahlah tempat kita mencurahkan segala rasa yg ada di dalam hati. Hanya Allah tempat kita mengadu dan berserah diri.

| Hasbunallahu wa ni'mal wakiil ni'mal maula wa ni'man nashir |
" Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung."


Waktu ini, disuatu tempat ada hati yang begitu bahagia, seolah – olah  dia ingin tersenyum setiap saat.

Ya, di sana ada hati yang berbunga-bunga kerana akan memiliki apa yang sangat dia harapkan selama ini, dia sedang menunggu hari besar dalam hidupnya.

Saya dapat membayangkan bagaimana hati yang dipenuhi dengan kebahagiaan, kesenangan dan suka cita.

Tetapi sebaliknya, disini ada hati yang terluka kerananya, sedih kerana kebahagiaan yang dirasakan olehnya. Tahukah dia bahawa ada hati yang sakit disaat dia sedang merasakan kebahagiaan yang sempurna?

Tahukah dia bahawa ada seseorang ingin menangis ketika dia tersenyum dan ketawa?

Dalamnya hati siapa yang tahu? senyum kita masih ada, tawa kita kadang masih terlihat dan gurauan itu juga masih kita berikan kepada setiap orang di dekat kita, tidak ada yang tahu bahawa di sebalik apa yang mereka lihat dari mimik wajah & tingkah laku kita sebenarnya kita sedang terluka.

Kita ingin menangis saat itu, tetapi tidak ada yang tahu tentang itu. Hanya Allah dan kita sahaja  yang mengetahui dalam hati, hanya Allah tempat kita mengembalikan semua rasa di dalam hati, hanya Allah pengubat sakit &lara hati ini.

Hanya  dengan mengingat Allahlah kita berusaha menenangkan hati ini ketika kebahagiaan seseorang  merenggut kebahagian kita, ketika tidak ada seorangpun yang memahami perasaan dalam hati kita.

Subhanallah walhamdulillah walailahaillallah wallahuakbar walahaulawalaquwataillabillah rangkaian kalimat ini yang membasahi bibir kita, menggetarkan hati yang sedang kita pupuk kembali, menemani butiran air yang menitis dari kelopak mata.

Sabda Rasulullah Perbanyakkanlah membaca La Haula Wala Quwwata Illa Billah kerana sesungguhnya bacaan ini adalah ubat bagi 99 penyakit, yang mana penyakit paling ringan adalah kebimbangan” (Riwayat Al-Uqaili melalui jabir r.a.)

HeartNotes : Ya Rabb..Semua datangnya dari Engkau dan semua akan kembali kepada Engkau, maka aku serahkan semua rasa ini kepadaMu Ya Rabb… Kuatkanlah aku menghadapi setiap ujian yang Engkau berikan. Ikhlaskanlah hati ini untuk menerima setiap takdir yang Engkau tuliskan kepada aku.

Hanya Engkau Ya Rabb yang mengetahui dengan benar dalamnya hati aku maka aku memohon tuntunlah diri ini untuk tetap berada dalam kebenaranMu Amin


Keep Istiqamah :)

No comments:

Post a Comment