Friday 13 September 2013

Sekilas Persiapan

Bismillahirahmanirrahim...

Dulu kalau bercakap tentang majlis kawin anak tunggal perempuannya ni ayahlah orang yg paling excited sekali. Majlis mesti grand, ada pelamin, kena sanding, makan beradab, ada sound system lagi. Duit hantaran pulak dia nak 10 ribu. Katanya kawin hanya sekali jer, tambah2 i'm the only daughter. Ayah suka sangat berangan lebih2, anak dia ni menurun dia la kot. hahaha~

Lain pulak dengan ibu. Katanya nak buat solat hajat and just buat kenduri kesyukuran jer. Tak payahlah bersanding bagai, pelamin tu lagila tak penting. Buat yg wajib sudah. Wat majlis kecik2 jer utk heboh kat orang anak dah kawin.

Ketara kan perbezaan mereka? Bila di ingat balik kelakar pun ada. Diorang duk bergaduh pasal majlis kawin anak perempuannya yg tak tahu bila kawinnya. Sorang nak gini, sorang nak gitu. Den la yg poning dengar celoteh mereka. Eeee, rindunya kat ayah. huhuhu~

Tapi aku ada impian aku sendiri. Gabungan 2 orang yg aku sayang, nak fair punya pasal.hikhik~ Ada pelamin tapi takde sanding. Just mini pelamin untuk bergambar, Ha, sound system tak perlu ada, makan beradab pun takkan ada. Makan sekali dengan orang ramai, kan lebih berkat tu. Aku just nak buat majlis kesyukuran je untuk meraikan family2, kawan2 and jiran2 terdekat. Pasal duit hantaran pulak tak perlula sampai 10 ribu tu, kesian kat orang. Kan nanti ada yg berhutang sebab nak kawin. mana boleh gitu. Itu yg aku selalu kata kat ayah. Semuanya aku nak buat sendiri tapi ayah akan bantu. Tapi sekarang memang sendiri sungguhla tanpa ayah. Teringat bila aku selalu kata kat ayah, aku nak ayah yg menikahkan aku sendiri. Tak kesampaian jugak. hukhuk~

Tapi tu cerita 3 tahun lepas. Sungguh aku rindu ayah. Bila dah dekat nak kawin ni lagi aku rindu ayah. Semua yg ayah kata aku ingat. Kalau ayah masih ada aku takkan buat semuanya sendiri. Mesti semuanya senang sebab ayah akan tolong handle tapi bila semuanya di handle sendiri semuanya jadi stress. Kesiannya encik tunang yg kena marah dengan cik tunangnya ni akibat terlalu stress.hahaha~ Jahatnya aku. Sorry ye awak, sorry sangat2.

Tapi Allah sentiasa ada utk aku. DIA tak pernah sesekali meninggalkan anak yatim ini sendirian. Semuanya dipermudahkan oleh-Nya. DIA hadirkan mereka2 yg baik di sekeliling aku untuk membantu aku. Aku doakan mereka sentiasa dalam rahmat Allah. Rasa bertuah sangat sebab banyak tangan yg menghulurkan bantuan dan rasa disayangi sangat. Dah start cengeng minah ni. hukhukhuk~

Kad Undangan Majlis Kesyukuran ni pun cik kidal yg buat sendiri. Kad yg biasa2 sudah cukup. Tak payah nak membazir sangat, nanti akan masuk tong sampah jugak bukan orang letak dalam frame pun kan.hahaha~ Memang jimat giler2. Tunggu masa nak g jemput orang jer.







Polisterin ni pulak just ambik yg cik nona punya jer, dia kan baru kawin baru ni. So hantaran dari pihak laki tu kan ada benda alah ni, apalagi kita mintak dapat free la. Tak ke jimat. Tak payah la beli dah. hahaha~












Ha, yg aku beli just bunga, kain net, ngan riben yg aku nak letak kat bakul tu jerla. Sebab nak kaler purple punya pasal kan, kena la cari jugak. Kalau tak aku ambik je bunga yg dah ada kat rumah ni. hohohoho~

Bakul ni pulak utk letak barang2 yg akan diberi pada pihak laki nanti. Yg ni aku recycle yg along punya jer. Kak su guna bakul ni bagi barang hantaran kat along, so apalagi utk jimatkan kos kita guna balik apa yg ada. Siyes jimat. hakhak~



Bunga tangan ni pulak aku just guna bunga yg dah ada kat rumah ni jer. Cuma kena beli span ngan pemegang dia jer. Rasa macam main2 ngan bunga pulak. Nama jer kidal tapi langsung tak berseni. Tangan kaku semacam je, tapi sebab nak jimat aku nak jugak buat sendiri. Akhirnya menjadi jugak walaupun span tu hampir hancur dikerjakan aku.kahkahkah~


Disebabkan kekurangan kaki dan tangan, makanan diuruskan sepenuhnya oleh bapa2 saudara, ibu2 saudara dan sepupu sepapat di kampung. Kanopi, meja and kerusi utk tetamu dah tempah,. Baju2 and tudung tak beli lagi, mood nak membeli masih tak kunjung tiba. hahaha~ Takde sewa menyewa, beli yg siap sudah. Either baju kurung moden or dress labuh or jubah. Tengok pada bajet. Barang hantaran utk diri sendiri pun tak beli lagi. Encik tunang semuanya dah settle, bersemangat giler. hikhik~ Mini pelamin pun sdn bhd jugak tapi akn dibantu oleh jiran2. Nak buat sendiri jugak. Sewa mahal sangat. So kita tengok apa akan jadi dengan mini pelamin tu bila cik kidal berkarya nanti.hahaha~ Untuk doorgift or goodies masih tak tau nak beli apa. Poning2. Takpe2, nanti my BFF akan bantu hal tu. Sayang mg Imah. hikhik~ Ha, make up pulak memang tak ler. Natural beauty cukup. Tak payah nak conteng muka sangat la takut jadi tepung gomok pulak. Nak solat lagi nanti kena sental baru hilang, kan susah. Yg penting jimat. Bukan kedekut k, tapi jimat. Yela, cik kidal ni kan tak keje lagi nak cari orang sponsor memang tak dapat la kan. hahaha~ 

Tinggal tak sampai sebulan je lagi sebelum majlisnya. Pejam celik2 dah 3 minggu aku jadi tunang orang, jap jer. Dalam terkejar2 macam ni pun aku masih lagi main2. Jap g dah nak dekat tarikh baru kalut. Dari dulu perangai last minute tak pernah berubah. hihihihi~ Yg penting kita bercuti dulu, sebab mood bercuti datang walaupun tak bape nak sihat sangat. Bawak mak and adik g rumah along jenguk anak, menantu and cucu mak. Dah rindu kat cucu sangat tu. hikhik~ KL...I'm coming. Semoga segalanya akan dipermudahkan oleh-Nya. Semoga Allah redha. 


HeartNote : Encik Tunang..Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.


Keep Istiqamah :)




No comments:

Post a Comment