Tuesday 17 January 2012

Emak, Ibu, Mummy, Mama, Umi...

       Sesungguhnya aku amat merindui dirinya tika ini. Dia lah ibu, dia lah Emak, dia lah Mama, dia lah Umi, dia lah Mummy kepada 5 orang anak. Bersyukur kepada Allah kerana dikurniakan seorang ibu yang sentiasa di sisi ketika diri amat memerlukan. Walaupun sering berjauhan tapi hati kami sentiasa bertaut dengan izin Allah. 
       
      Dalam usia 46 tahun dan boleh dikira masih muda, dirinya telah kehilangan seorang suami dan sekarang telah memikul tanggungjawab untuk menjadi seorang ayah, papa, daddy, walid, abah kepada 3 orang anak lelaki, seorang anak perempuan dan sekarang mempunyai anak perempuan yg telah menjadi sebahagian dari keluarga kecil ini. Anak-anak yang kadang2 menghadiahkan tangisan kepada dirinya kerana bermacam2 kerenah terpaksa ditempuhinya. Kekuatan yang amat luar biasa aku kira untuk seorang wanita yang berhati lembut dan baik seperti dia. Ingin sekali aku menjadi seperti dia kerana ketabahan dan kekuatannya dalam menghadapi dugaan demi dugaan yang hadir dalam hidup. 
       
      Walaupun tangisan sering menemaninya di tengah2 malam ketika bersujud menyembah Yang Maha Esa, tapi itulah yang menjadikan dirinya kuat dalam menghadapi hari2 mendatang. Masanya banyak dihabiskan di sejadah beribadat kepada al-Khaliq, menghamburkan segala rahsia yang berada di hati dan fikiran dan kadang2 terdengar esakan kecilnya berdoa memohon diberikan kekuatan untuk menghadapi hari2 seterusnya di sepertiga malam membuatkan aku bermuhasabah diri betapa aku harus bersyukur kerana dikurniakan ibu sebaik dia.

         Kesakitan yang dirasakan seringkali disembunyikan dari anak2nya. Bertanyakan tentang keadaan kesihatannya di setiap hari sebolehnya dia akan mengatakan dia sihat walaupun aku tahu kadang2 keadaannya tidak mengizinkan. Mungkin kerana tidak mahu anak2nya bimbangkan dirinya, namun kadang2 suaranya di corong telefon tidak dapat menipu aku. Hanya doa agar kesihatannya sentiasa baik dapat aku kirimkan memandang aku tidak berada di sisinya di setiap kali kesakitannya menjelma. Betapa kuatnya dia dalam menghadapi kesakitan yang seringkali hadir tidak menampakkan dia berada dalam kesakitan.  
       
      Hidup aku hanya ada dia setelah kehilangan ayah tersayang setahun yg lepas. Alhamdulillah, diri redha menerima segala ketentuan dari Allah kerana dariNya kita datang dan kepadaNya kita kembali. Tidak dapat dinafikan hati seringkali menangis ketika teringat padanya tapi ibu sentiasa memberi semangat bila diri lemah ketika kerinduan buat ayah bertandang. Hanya doa, bacaan Al-Quran dan Yassin di setiap hari dapat aku hadiahkan kerana aku mahu jadi anak solehah buat mereka kerana akulah satu2nya permata perempuan buat mereka dan aku mahu abang dan adik2ku juga menjadi anak yg soleh buat mereka.
       
       Bersyukur dikurniakan ibu dan ayah yang cukup2 memahami walaupun kadang2 berbagai kerenah aku lemparkan kepada mereka. Sekarang kepada ibula tempat aku bercerita segalanya sebagai pengganti kepada seorang ayah. Nasihat ibu yg sentiasa menaikkan semangat buat diri ini kerana aku mahu jadi seperti dia sentiasa tabah dalam menghadapi rintangan dalam hidup. Hidupnya yang tidak pernah serik dari dugaan langsung tidak menjadikannya lemah. Seriously, I want to be like her!!! 
         Matanya yg sembab akibat baru lepas menangis namun tetap tersenyum akibat dipaksa oleh aku..hihihi

        Ketika diri dilanda kecelaruan, kebimbangan, ketakutan, kegembiraan, kesedihan dan kerunsingan dialah sentiasa di sisi mendengar bibir ini berbicara walaupun hanya di telefon kerana hanya itu yg dapat menghubungkan kami. Nasihat yg sentiasa diterima, " Anak mak kuat seperti ayahnya, kak kuat dan kak boleh kuat, sentiasa mengaji dan jangan tinggalkan al-Quran kerana itu lah muzik kita untuk menenangkan hati dan petunjuk kita, jangan tinggalkan solat malam dan dhuha, sentiasa berbicara, bercakap dengan Allah dan luahkan segalanya kerana hanya kepadaNya kita mengadu dan meminta. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segalanya. Sentiasa basahkan bibir dengan zikir walau di mana kak berada. Banyakkan berdoa, Allah Maha Mendengar. Dugaan demi dugaan yg kita lalui selama ni adalah untuk menguji sejauh mana kesabaran dan keimanan kita kepadaNya. Bersyukur kerana Allah menyayangi kita dengan memberikan kita kesempatan untuk merasa segala dugaan. Dah, jangan menangis lagi." Itulah kata2 yg sering diterima di setiap kali masalah, kesedihan bertandang dan kekuatan mula menghilang tapi kata2 darinya membuatkan diri makin kuat untuk melalui hari2 seterusnya. Alhamdulillah, segalanya adalah dengan izin Allah.

      Kelahiran si cilik baru menambahkan kegembiraan kepadanya, cucu pertama yg lahir (anak along n Kak Su) benar2 membuatkan dirinya hidup. Panggilan 'Mek Pink' oleh ibu menandakan dia begitu teruja dengan si tiut miut perempuan ini. Seringkali menyebut ayah memang suka kalau perempuan dan dia dianugerahkan cucu perempuan. Alhamdulillah, Allah Maha Mengetahui atas apa yg berlaku. Semoga keluarga kecil ini sentiasa bahagia dalam melayari kehidupan yg penuh dugaan dan cabaran ini. 
           
        Ya Allah...
Dia adalah anugerah terindah buat kami
Kau kuatkan dia dalam menghadapi setiap dugaanMu
Kurniakanlah kebahagiaan di dunia dan akhirat kepadanya
Panjangkanlah usianya
Tabahkan hatinya dalam menghadapi kerenah kami
Sabarkan hatinya dalam menghadapi kerenah2 orang2 disekeliling 
yg kadang2 meragut kebahagiaannya
Kau jauhkanlah kami dari menyakiti hatinya
Jadikanlah kami anak2 yg soleh dan solehah 
agar kami dapat membalas segala jasanya terhadap kami
Kasihanilah dia sepertimana dia mengasihani kami semenjak dari kecil
Sesungguhnya Engkau Maha Mengasihani
Amin Ya Rabbal Alamin....





LOVE U SO MUCH MOK!!!!!
Love u Along, Kak Su, Amat & Adik!!!


Keep Smile ~~ Chill~~ ^_^

No comments:

Post a Comment