Tuesday 10 January 2012

Ke-obses-an Cinta

Jam menunjukkan pukul 2.00 pagi tp mata masih tidak terasa untuk tido. Adakah insomnia aku kembali lg? Tetiba tangan gatal untuk menulis entry baru dan tetiba idea tentang OBSES CINTA akibat dari satu peristiwa yg sedang hangat berlaku di sini sekarang ni.   Sekarang ni topik cinta makin menjadi2 di sini. Ada yg tension, ada yg kesian, ada yg geram kerana di saat mereka2 ini sedang menjadi otomen untuk bertarung dengan raksasa EXAM berlaku pulak tsunami cinta buatan manusia. hahaha~ Akibatnya dari profession akaun bertukar menjadi doktor cinta. kahkah~ Doktor cinta kepada seorang pesakit cinta yg terlalu obses dengan cinta sampai sanggup melakukan sesuatu di luar kawalan.

Kerana kesian  aku telah  adakan sesi 'BRAIN WASH' percuma untuk menyedarkannya kerana telah diperbodohkan oleh cinta. Kalau dibiarkan makin 'Psycho' la, sayangnya aku tengok budak secantik dan sepandai dia berubah menjadi 'Psycho' disebabkan ditinggalkan pakwenya. Akibat terlalu sayang, dia jadi buta. Buta dalam menilai kasih sayang antara manusia.
Betapa dia lupa masih ramai yg menyayanginya di dunia ini, dan yg penting Allah amat menyayanginya. Kenapa kita perlu menyakitkan badan kita hanya kerana kita ditinggalkan seorang lelaki yg tidak pandai untuk menghargai kasih sayang. Badan yg Allah bagi ni hanyalah pinjaman untuk kita jaga kerana dengannya kita dapat beribadat kepada Allah. Ia adalah amanah dari Allah yg perlu dijaga dengan baik sehingga kita kembali padaNya. Tapi hanya kerana "LOVE" kita sanggup menyakitkan diri kita sendiri untuk mendapatkan perhatian.
Sesi 'Brain Wash' mula menjadi tegang bila dia mula menangis dan mengatakan aku tidak memahami. Terpaksala aku buka cerita aku yg sememangnya aku dah lipat kemas tp kerana dia aku terpaksa buka balik. Aku bandingkan cerita aku dengan cerita dia, alhamdulillah dia menerima kerana cerita aku lagi sedih.Sedihla sangat kan.hukhuk~
Masa dia yg dah banyak terbuang kerana 'spy' lelaki tu, air mata yg menjadi penemannya membuatkan aku geram kerana menangis air mata darah sekalipun lelaki tersebut takkan kembali dah kerana dah bahagia bersama orang baru. So let it go, kenapa kita mesti mendera perasaan sendiri hanya kerana lelaki begitu.  Wanita itu amat istimewa, jangan kita menjadi bodoh kerana lelaki.
Life must go on, sampai bila kita mesti seksa hati kita. Sampai bila kita nak kejar balik cinta yg dah pergi. Kita mula lupa cinta yg sepatutnya kita kejar, iaitu cinta Allah. Disebabkan seorang lelaki kita jadi bodoh dan hanya fikirkan macamna nak buat dia kembali kepada kita. No need la sebab kalau dia jodoh kita insyaAllah dia akan kembali. Terdirect pulak aku, tp untuk menyedarkannya terpaksala.
Sebab cinta jugak la membuatkan dia xboleh nak tido dan xlalu makan. Makin pening aku dibuatnya, kenapa mesti jadi gitu ek. Aku kalau tension makin banyak makan dan yg penting aiskrim kena ada, ada kaitan ke ek?kahkah~ Makin aku geram bila dia kata dia jadi patah kaki bila dia kehilangan pakwenya. Ni la yg susahnya bila bergantung ngan lelaki. Buktikan kepada lelaki kita sebenarnya kuat, kuat untuk berdikari sendiri.
Orang yg belajar tinggi pun bila masuk bab cintan cintun ni pun kalah kan, xboleh nak fikir dengan waras, mula fikir tentang perkara bukan2. Akibatnya KEKOLOTAN mula berlaku. Makin susah untuk aku menerangkan keadaan sebenar kerana kekolotan itu langsung tidak berlaku kerana ia adalah dari dia sendiri. Dia sempitkan fikiran dan hanya menumpukan hanya ke arah satu sudut sahaja, Yg dia nampak hanya lelaki tersebut dan hidup dalam dunia dia sendiri.
Sesi 'Brain Wash' berakhir setelah hampir sejam sesi luahan perasaan dan dibasuh oleh seorang doktor cinta yg langsung tidak berpengalaman.hihihi~ Alhamdulillah, dia makin tenang dan aku harap lepas ni dia akan ok, kalau tidak OTOMEN2 kat umah ni akan kehilangan 'POWER' untuk menyerang raksasa EXAM akibat dari tsunami cinta ni.kuangkuang~
Ada orang kata cinta itu indah, ada orang kata cinta itu sakit dan ada orang kata cinta itu buta. Cinta itu yg telah membutakan mata kita tanpa kita sedari.  Definisi cinta itu terlalu meluas, tapi jangan kita lupa cinta yang hakiki, cinta agung dan cinta abadi hanya pada ALLAH s.w.t. 
Kecewa dalam bercinta kadang2 manusia can be ‘stupid moron’. Maafkan kepada sesiapa yang terasa. Kenapa kita perlu menjadikan diri kita hamba cinta padahal cinta itu adalah anugerah dari Allah. Hati manusia sentiasa akan berubah2 kerana Allah Maha membolak-balikkan hati kita.  Tidak mustahil orang yang amat kita benci akan menjadi orang yang kita sayangi suatu hari nanti, dan tidak mustahil orang yang paling kita sayang akan menjadi seseorang yang kita benci pada masa hadapan. Ini kerana hati manusia adalah milik Allah. Jadi berdoalah agar kita ditetapkan hati.
Seorang perempuan akan menjadikan dirinya rendah dengan menjadikan dirinya terlalu bergantung dengan lelaki tersebut. Lelaki akan menampakkan kelemahannya apabila terlalu obses dengan cinta, ‘bagaikan lembu dicucuk hidung’. Apabila berlakunya sesuatu dalam perhubungan kononnya ‘ putus cinta’, kita menjadi seseorang yang lain. Seseorang yang kita sendiri tidak kenal. Pelbagai perkara yang kita tidak pernah lakukan akan kita buat. Menangis bagaikan dunia ini telah berakhir.  Sampaikan kita sanggup bertindak di luar kawalan, bukankah itu semua adalah perkara sia-sia.
Kerana cinta juga kita sanggup mencederakan diri sendiri demi mendapatkan balik perhatian dari pasangan. Kerja ke mana, belajar ke mana. Last2 semuanya hancur berkecai. Kita mula lupa untuk menghargai insan2 lain yg sentiasa berada di sisi yg sejak azali menyayangi kita dan yg penting kita lupa untuk mendekatkan diri kepada Allah padahal hanya padaNya lah kita berserah.
Kita mula mempertikaikan kenapa semua ini harus terjadi kepada diri kita. Apabila kita bercerita kepada teman2, kita mula marah2 bila mereka memberi pandangan yang kita tidak dapat terima. Kita mula mengatakan bahawa mereka tidak memahami apa yang kita alami, mereka tidak merasa apa yg kita rasai. Padahal mereka lebih dahulu ‘makan garam’ dari kita kerana itu mereka memberi nasihat tapi kita langsung tidak mengendahkan dan masih lagi menyalahkan pihak2 tertentu.
  Anggaplah semua itu adalah dugaan dari Allah. Kenapa kita tidak berfikiran positif mungkin ada hikmah disebalik semua yang berlaku. Allah tidak memberi apa yg kita nak tapi Allah memberi apa yg kita perlukan. Mungkin sahaja pasangan kita bukan yg terbaik buat kita, berdoalah agar kita dipertemukan dengan cinta yang akan membawa kita ke syurga sana. 
Cinta itu tidak salah tapi orang yang bercinta itu yang membuatkan cinta itu salah. Setiap orang akan merasakan cinta dalam hidupnya kerana cinta itu terlalu luas takrifnya. Jangan dihalang perasaan itu dari subur di hati tapi pandai2lah mengawalnya dan jangan kerana cinta kita hilang maruah diri. Jangan pernah mengejar cinta kerana cinta akan hadir bila ia diizinkan oleh Allah tanpa kita memaksanya.


Lembut wanita bukan kerana lemah
Tapi lembut itu yang membuatkannya kuat untuk menopang dunia ini
Tegas wanita bukan kerana garang
Tapi ketegasan wanita itu kerana hidupnya berprinsip
Prinsipnya menjadikan dia bermaruah
Tanpa maruah hilanglah harga dirinya.
Dunia ini dipenuhi dengan hiasan
Dan indahnya perhiasan adalah wanita solehah


Keep Smile (^_^)

No comments:

Post a Comment