Thursday 19 January 2012

Jodoh Sesaat

Maha Suci Tuhan yang telah memberi ketenangan
Dalam sujud taubat, hajat, istiqarah,syukur dan dhuha
Dalam kekeliruan mencari cinta
Lantaran usia kian mengejar
Apalagi mereka yang seusia telah menginjak fasa
Yang bukan lagi di gelar dara dan teruna rebutan
Yang kini menggalas tanggungjawab sebagai suami dan isteri

Dalam kata mereka, ku terima sebagai nasihat
Dan senyum kanda, senyum berhajat
Ku selami erti tersirat
Mahu aku punya pembimbing kampung akhirat
Bukan aku tidak mahu
Bukan hanya tunggu menanti seru
Tapi aku terkeliru


Dalam usaha itu
Adakalanya aku tersasar dari jalan Mu
Lantas aku undur langkah
Dalam taubat ku mohon keampunan
Dalam hajat ku mohon pertolongan

Dalam istiqarah ku mohon pilihan
Dalam syukur ku mohon pemeliharaan
Dalam dhuha ku mohon kurniaan!



Masih terngiang lagi sinis kata menguji iman
Kalau kau tu baik sangat…
Kenapa belum punya teman?
Bagaimana harus aku bicarakan
Aku juga seperti orang lain
Jodoh bukan untuk orang yang baik…sahaja
Orang tak baik pun ada jodoh juga


Sudah termaktub janjiNya
Lelaki baik untuk perempuan baik begitu juga sebaliknya
Aku yakin dengan segala janjiNya
Ajal. maut, jodoh, pertemuan ketentuanNya
Bila masanya datang , pasti takkan berganjak walau sesaat!


Masih terdengar suara-suara sumbang
Bilakah mahu menuju ke fasa lain
Bukan diri tidak cantik
Atau adakah diri terlalu memilih
Ibu terdiam memihak kepada diri
Kerana masanya belum tiba
Ada hikmah disebalik ketentuan

Bukan Kekayaan yang aku dambakan
Bukan Kekacakan yang aku impikan
Bukan juga kesempurnaan yang aku nantikan
Cukup hanya dengan agama yang ada pada dirinya
Untuk membimbing diri hina ini
Menuju ke Jannah sana

Ya Allah bantulah hambaMu ini,
Bantulah hamba untuk menjadi wanita yang lebih baik
Wanita yang menjadi pilihan
Wanita yang memberi keteduhan
Kerana aku menginginkan kebaikan
Hanya pada jalanMu
Jauhkanlah aku dari kesesatan dan sifat yang buruk.

Keep Smile ^_^

No comments:

Post a Comment