Sunday 12 February 2012

Kekacauan dan kebilauan

Jam telah menunjukkan 3.30am tapi mata masih lagi tiada tanda2 untuk lelap. Poning kepalo den memikirkannya. Mungkin kerana segala kecelaruan yg berlaku menyebabkan kesusahan untuk tidur. Jari mula menari kat keyboard untuk melepaskan sesuatu. 

Betul kata orang, kita hanya akan belajar untuk menghargai sesudah kehilangan dia di sisi.

Kekacauan yg berlaku malam ini benar2 menyesakkan aku dan air mata menjadi peneman lagi walaupun sudah di tahan daripada keluar kerana hakikatnya aku tetap seorang wanita. 

Panggilan daripada nombor yg tidak dikenali pada maghrib tadi benar2 mengganggu aku. Lantas aku mendail nombornya untuk bertanyakan siapa pemanggilnya kerana nombor tersebut terlalu familiar bagi aku. Instinct aku kuat mengatakan dia adalah seorang yg pernah aku kenali. Perempuan yg menjawab telefon bertanya siapa aku tp aku bertanya siapa dia krn dia yg col aku terlebih dahulu.

Jangkaan aku benar bila dia mula menghantar mesej adakah aku ......... yg belajar di uitm Shah alam. Masih kenalkah aku dengan T.... itu pertanyaannya??? Terkejut bukan kepalang dan aku menganggap itu adalah panggilan dari isterinya. Tapi yg menjadi persoalannya kenapa dia mencari aku padahal antara aku dan lelaki itu telah lama menjadi kenangan dan kami tidak pernah berhubung lagi selepas dia tinggalkan aku suatu masa dulu.

Dia mula bertanya keadaan aku skrg dan aku langsung tidak menjawab mesejnya kerana ku kira tidak perlu. Rupanya kawan dia yg menjawab telefon dan bukan isterinya kerana dia berada di tempat kerja. Alhamdulillah, gerak hati selama ini betul tp kenapa dia mencari aku masih lagi menjadi tanda tanya. 

Aku mengucapkan tahniah kepadanya kerana telah berkahwin dan telah mempunyai seorang cahaya mata lelaki kerana sebelum ini aku tidak pernah berkesempatan untuk mengucapkan tahniah. Doa aku untuk melihat dia bahagia termakbul. Alhamdulillah.

Tapi mesej yg seterusnya betul2 mengejutkan aku. " Sampai sekarang sy masih lagi rse menyesal dan bersalah pada awk. Still lagi ingat pada awk dan rindu awk. Isteri saya xsama mcm awk, maaf atas segalanya. Sy menyesal kerana tidak dapat memiliki awk kerana awk adalah cinta pertama sy. Sy dh cuba lupakan awk tp x dapat, perasaan bersalah dan menyesal selalu muncul bila sy teringat kt awk. Sy dah terlambat kerana tidak berjaya memiliki awk, org yg betul2 sy sayang. Sy akan sentiasa merindui dan menyayangi awk kerana awk sentiasa di hati sy."

Apa perasaan isterinya kalau dia tahu suami dia menghantar mesej begitu kepada seorang wanita? Aku pun seorang wanita so aku tahu macamna perasaannya. Antara aku dan isterinya adalah individu yg berbeza dan semestinya perangai pun berbeza jadi dia tidak boleh membandingkan aku dengan isterinya kerana dia adalah wanita yg berhak disayangi oleh seorang suami. 

Cuma yang boleh aku kata, " Sekarang ini isteri awk yg perlu awk letak di hati, antara kita cuma tinggal sejarah, kenangan memang tidak dapat dilupakan. Sy dah maafkan semua salah awk kat sy. Dekatkan diri dengan Allah, minta pertolongan dariNya. Pasal sy jangan bimbang, sy memiliki cinta Allah walaupun sy x ada cinta dari seorang lelaki, itu sudah cukup. Awk sudah mempunyai isteri dan dia yg sepatutnya awk syg. Awk xsygkan sy lg cuma awk simpati dan menyesal je, tu bukan syg namanya. Hargailah isteri dan anak awk kerana mereka adalah amanah dari Allah untuk awk jaga. Berikan syg itu pada yg selayaknya kerana kasih sayang adalah milik Allah, sy sentiasa doakan awk bahagia. Awk xboleh mesej sy lagi kerana awk suami orang dan berdosa sy kalau sy tetap layan mesej awk. Cukup kali ni je."

Alhamdulillah dia memahami dan aku sedikit lega cuma kenangan lama kembali terimbau. Aku harap dia tidak akan mencari aku lagi. Aku tidak mahu menjadi penyebab kepada keruntuhan rumah tangga orang dan aku sentiasa doakan mereka akan bahagia walaupun dia pernah membuat aku terluka suatu ketika dulu namun semuanya telah aku maafkan. Ya Allah, bantulah hambaMu ini kerana aku cuma insan yg lemah yang sentiasa memerlukanMu dalam hidupku.


Ini yg ditetapkan buat kami sepatutnya dia redha bukannya menyesal atas segalanya. Segalanya telah terjadi, tiada guna untuk menyesal. Belajar untuk menyayangi isterinya kerana dia telah memilih wanita tersebut untuk menjadi pendampingnya bukan aku atau sesiapa saja. Untuk menjadi isteri kedua memang perkara yg tidak sesekali aku buat. Cukuplah sekali aku terluka. Aku juga telah redha di saat dia meninggalkan aku. Semuanya yg terjadi ada hikmah disebaliknya. Hanya Allah Maha Mengetahui..

Adakah senyuman yg sama akan terhias di bibir ini esok? dan masihkah ada sinar kebahagiaan untukku esok??Hanya Allah lebih mengetahui.
Wallahu'alam

Keep Smile (^_^)

No comments:

Post a Comment