Friday 17 February 2012

Sekuntum Senyuman

Senyum seindah suria
Yang membawa cahaya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...    

   Bagi sesetengah orang senyuman kadangkala tidak memberi maksud pun. Tapi bagi sesetengah orang senyuman lah yg menjadi titik tolak dalam perhubungan sesama manusia. Bukan sukar untuk menghadiahkan senyuman namun kita la yang menyukarkannya untuk terpamaer di wajah. 
     Teringat kata-kata seorang kawan sebentar tadi " Mak aku kata dia jumpa kawan kita tadi, Ya Allah masamnya muka xsenyum langsung. Tak macam Cik Onn dari jauh lagi nampak orang asyik senyum jer". Senyuman kadang-kadang menunjukkan keperibadian kita kepada orang yg lebih tua. Alhamdulillah, apa jua yg aku sedang alami saat itu senyuman tidak pernah lekang dari bibir kerana hidup terasa kurang tanpa senyuman. 
      Senyuman itu adalah ciptaan Allah S.W.T, malah senyuman juga adalah kuntuman indah yang sentiasa dipersembahkan oleh Nabi Muhammad S.A.W.

Abdullah bin Al-Harist menyatakan,“Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW.”(Hadis riwayat At-Tirmizi)

Senyuman juga boleh menyembuhkan luka di hati seseorang. Senyuman yg lahir dari hati yg ikhlas memancarkan sinar ketenangan kepada sesiapa yg melihatnya. Sebab itu aku banyak menyarankan kepada rakan-rakan supaya tersenyum. Senyum itu juga awet muda (Arwah ayah selalu kata).

Senyumlah pada orang lain.

        Susahkah untuk senyum? Tidak. Anda hanya perlu senyum. Senyumlah dengan bahagia. Kerana dengan memberikan senyuman kita tidak perlu mengeluarkan duit pun. Jadi kenapa kita terlalu kedekut untuk senyum.
Senyuman yg kita berikan dengan seikhlasnya mampu menarik orang lain untuk mendekati kita dan melalui senyuman juga seseorang dapat merasakan kejujuran dan sekaligus menunjukkan kita menghormati orang lain.
      Senyuman juga mudah berjangkit, lihat saja apabila kita melemparkan senyuman biasanya pasti berbalas. Walaupun mungkin mereka dalam keada berduka ataupun marah. Senyuman boleh menjadi ubat yang mujarab bagi mengubat duka di hati. Itulah kuasa yang ada pada sekuntum senyuman.

Senyuman itu amat berharga.

       Dengan melemparkan sebuah senyuman yg ikhlas kepada orang lain anda telah membuat satu amalan yg telah mendatangkan pahala kepada anda. Bukan kah senyuman itu merupakan satu sedekah?


Daripada Abu Dzar al-Ghifari r.a, Rasulullah SAW bersabda :
“Kamu senyum kepada saudaramu adalah sedekah, kamu melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar adalah sedekah, kamu menunjuki seseorang yang sesat adalah sedekah dan kamu membuang batu, duri dan tulang dari jalan adalah sedekah.” – Hadis Riwayat Imam Bukhari.

Senyumlah ketika sedih, gembira, berduka kerana dengan senyuman kadangkala dapat membuatkan kita tenang dan hati kita sejuk. Senyumlah kerana senyuman tidak mengurangkan rezeki sesiapa malah dengan senyuman hati merasa tenang dan sentiasa disenangi orang lain. Semoga semuanya terus tersenyum, senyum dan senyum. Masih belum terlambat untuk melatih bibir agar lebih mudah untuk melemparkan senyuman kepada orang lain. Jadi marilah kita sama-sama tersenyum, ceriakan hari anda dengan senyumannnnn....

Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini
Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa


Keep Smile (^_^)

No comments:

Post a Comment